Tuesday, January 31, 2006

زمااااااااان


ما أجمل أيام زمان
مش عارف ليه وانا قاعد بينى وبين نفسى دايماً أقول يا سلام لو الواحد كان اتولد فى جيل والدى كانت أيام جميلة زى ما بيحكولى وأكيد أنتوا كمان بتفكروا فى كدة كانت أيام كلها بركة وماحدش بيحمل هم حاجة زى دلوقتى مع انها كانت أيام كلها حروب وأزمات ومع ذلك كانت احلى أيام
كنت بحس ان الدنيا زمان كانت أبيض وأسود هههههههههههه مافيهاش ألوان لكن بالعكس دى كانت كلها ألوان أكتر من دلوقتى
تعالوا نشوف الدنيا زمان كان شكلها ايه؟



يا سلام على زمااااااان

يا جمال الأهرام زمان


تخيلوا إن ده ميدان التحرير اللى ما تعرفش تمشى فيه دلوقتى


يا جمال الترماى والناس اللى متشعلقة فيه


أزمة من أزمات زمان ومع ذلك زمان أحلى

يا روعة النيل


تمثال إبراهيم باشا (أبو أصبع)هههههههههههه وميدان الأوبرا اللى ما تعرفش تعدى فيه الشارع دلوقتى من الزحمة

ودلوقتى يا جماعة نفسكوا كنتوا تعيشوا فى الزمن الجميل ده ولا زمن دلوقتى اعتقد الزمن الجميل هى الاجابة بدون تفكير

فعلا ما أجمل أيام زماااااااان

14 Comments:

At 1/31/2006 09:05:00 PM, Blogger Tamer Nabil Moussa said...

تصدق ان حلم ناس كتيررررر ان الزمان يعود

رغم انة صعب

بس انا مؤمن ان لكل زمن مميزات وعيوب

واحنا لو راحنا للزمن الماضى مش هنستريح فية عشان احنا خدنا على السرعة الموجودة بالزمن الان

وسائل الراحة اللى ما تجدها بالماضى


شكرا سويدى على البوست الجميل اشاركك الحلم فقد
اما يكون واقع صعب

الى الامام

 
At 1/31/2006 09:13:00 PM, Blogger m_elsewedy said...

تامر
كلامك جميل وياريت الزمان يعووووود
وعندك حق فعلا لو عشنا فى زمن الجميل مش هانتأقلم معاه عشان السرعة اللى عايشنها دلوقتى ، يا راجل ده انا مرة كنت بدور على حاجة فى درج مليان كراكيب ومش لاقى الحاجة دى ، اول حاجة جت فى دماغى اعمل سيرش هههههههههههه وبعد كدة فقت قلت لنفسى ايه ده الدرج مش الكمبيوتر يا عم
بس ارجع واقول كان نفسى اعيش فى الزمن الجميل ده افضل من زمن دلوقتى

شكراً على مرورك الجميل

 
At 2/02/2006 12:24:00 PM, Anonymous Anonymous said...

ايه دة أنا كنت فاكرة إن أنا و بسبس بس اللي بنحس الاحساس دة
أنا كان نفسي اعيش زمان
كان نفسي ألبس الفساتين المنفوشة اللي كانت بتلبسها فاتن حمامة دي
كان نفسي اعيش أيام الحرب و اسمع اغاني عبد الحليم
كان نفسي اسمع حفلات ام كلثوم اول خميس من كل شهر في الراديو و عيلتي كلها بتسمع معايا
كان نفسي امشي في شارع فاضي و لو حد فكر و عاكسني و لو انه زمان الحكاية دي طبعاً ماكنتش كتيير زي دلوقتي جارنا يتخانق معاه
دلوقتي بقا الجار كمان بيعاكس جارته
ياريتني كنت اتولدت زمان
بس انت عارف يا سويدي كويس ان في ناس بتفكر زيي و زيك عشان يبقى لسة في حد متمسك بالقيم و الاخلاق بتاعة زمان و الا كانت هتبقى الحالة متسرش الحمد لله ربنا عمره ماجاب حاجة وحشة لو كان ربنا شايف اننا لو اتولدنا زمان كان هيبقى احسن كنا جينا زمان
وعلى رأي الست في فات المعاد و عايزنا نرجع زي زمان قول للزمان ارجع يا زمان
بس هل تعتقد ان ولادنا بكرة يقولوا على ايامنا دي ياريتنا اتولدنا زمان و لو قالوا هيبقى ايه شكل زمانهم
!!اللي زماننا دة احلى منه
ربنا يستر علينا و عليهم
:(فيين عايدة الايوبي

 
At 2/02/2006 01:55:00 PM, Anonymous Anonymous said...

انت عارف انا مره كنت بتكلم مع مامتي يوم 6اكتوبر وبقولها شوفي كانت ايامكو حلوه ازاي كلها اغاني انتصارات جميله وروح حلوه و فرحه و تضامن و حب ووطنيه وحماس و قوه
الناس كلها كانت مع بعض هدفها واحد و حبها واحد و فرحتها واحده
حتى ايام النكسه كانت احلى من دلوقتي الف مره

انا كمان بشوف ايام زمان دايما ابيض واسود مش الوان

الصور جمييييله شوقتني اكتر لايام زمان

 
At 2/02/2006 10:56:00 PM, Blogger change destiny said...

يا عم كفايانا فرجة عاللي فات . حلو أو وحش مش مهم . احنا حنعمل ايه باللي فات . لو زمنا مش جميل يبقى العيب فينا . احنا اللي نفدر نحليه

 
At 2/03/2006 03:57:00 AM, Blogger m_elsewedy said...

taty
كلامك جميل حاسس بيه وكان نفسى اعيش نفس الايام دى لكن دلوقتى بقول قول للزمان ارجع يا زمان
أما عايدة الأيوبى بقى دى حبيبتى ما اقدرش استغنى عنها بس انا قلت يا واد يا سويدى حط اغنية ملائمة مع الموضوع ملاقتش غير اغنية زمان بتاعت امل حجازى بس غيرتها وحطيت اغنية ملائمة اكتر للموضوع بتاعت منير يارب تعجبكوا

 
At 2/03/2006 04:05:00 AM, Blogger m_elsewedy said...

bosbos
اى يوم مهما كان من ايام زمان حلوووووو وما يتعوضش حتى ولو كان حرب زى ما انتى قلتى بس هى فين الايام دى
وحكاية الدنيا زمان كانت ابيض واسود دى كويس انى مش انا بس اللى حاسس بيها
:D


change destiny
مافيش احلى من الذكريات
هاديكى مثال بسيط ، انتى لو كتبتى موضوع صغير لحاجة كويسة حصلتلك فى وقت ما فى كشكول مذاكرة مثلا وجيتى بعدها مثلا ب 5 سنين وفتحتى الكشكول ده تانى من غير ما تعرفى جواه ايه وتتفاجئى بالموضوع اللى كنتى كاتباه ده هاتحسى بايه؟؟؟؟
هاترجعى شريط حياتك لورا وتفتكرى الايام الجميلة
بس الموضوع هنا مختلف معايا انى برجع شريط حياتى فى حاجة انا ماعشتهاش وكان نفسى اعشها
واحنا ممكن نحلى زمانا بس مافيش امكانيات او فى امكانيات خايبة مالهاش طعم ووجودها زى عدمها

 
At 2/11/2006 06:43:00 PM, Blogger NoOR said...

الله عليك ياواد ياسوسو (دلع سويدي) في الجون الموضع ده بس ايه رايك في الاغنيه مش جايه في الجون _فكرتي علي فكره- عادي بقي انتعارف اني بعشق منير بس الاغنيه دي حاجه تانيه خااااااااااااااالص

 
At 2/13/2006 08:07:00 AM, Blogger m_elsewedy said...

يا نور انت دايماً بتحرجنى
:D
والاغنية فعلا حلوة عشان كدة اول ما قلتلى عليها غيرتها على طول
يلا ورينا همتك بقى فى البلوج عندك

 
At 2/13/2006 11:33:00 PM, Blogger m_elsewedy said...

wa7d mn el e5wat
حمد الله على السلااااااااااامة ده قبل اى حاجة
طبعا ما حدش ينكر انه كان نفسه يعيش ايام الحبيب عليه الصلاة والسلام مين يطول بس
انا كنت باصص من جهة تانية خالص تاتى حست بية على طوووول ولو قريت تعليق تاتى هاتعرف انا حاسس بايه من ناحية الزمن ده كان نفسى اعيشه ده غير طبعا الاحساس الاعظم لو عشت ايام الرسول عليه الصلاة والسلام

تحياتى ليك وحمد الله على سلامتك تانى
:)))))

 
At 2/15/2006 12:45:00 PM, Blogger Superluli said...

yaaah! mesh momkin!!
in the biblioteca alexandrina fih diplay lel sowar betoo3 Alex zamaan, bardo i was shocked lamma shoftaha

 
At 2/15/2006 08:32:00 PM, Blogger change destiny said...

بس زي ما انت قلت يا برنس . ذكريات أنا عيشتها مش غيري عاشها
بس ممكن يكون عندك حق

 
At 2/25/2007 05:27:00 AM, Blogger Dananeer said...

انا لقيتك و انا بادور على صوره لميدان التحرير
:)
الصور حلوه

فيه حاجات كتير بتخلى الواحد يتمنى يكون عاصر فترات من زمان

 
At 7/17/2007 02:58:00 PM, Blogger Unknown said...

يا حبيبي مش كل واحد يقدر على أيام زمان الحلوة مثلا هل تستطيع أن تقضى وقت فراغك فى سماع الراديو أو قراءة روايات الجيب وأرسين لوبين وبالكتير تروح سينما أبيض وإسود أو تتمشى إنت وأصحابك على الكورنيش
المهم الناس كانت حلوة مع بعض ,والجار يحب جاره والطالب يحترم مدرسه والمدرس بيقدم كل إللي عنده فى المدرسة ومفيش مانع يقعد مع الطلبة وقت إضافي بعد المدرسة للى عاوز - إيه مش مصدق

 

Post a Comment

<< Home